Praca tymczasowa a praca na etat.
Podstawowe różnice
Praca tymczasowa staje się coraz bardziej popularna na polskim rynku. Warunki, na jakich zatrudniany jest pracownik muszą być zgodne z ustawą z dnia 9 lipca 2003 o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Podstawową zasadą jest tutaj zatrudnianie pracownika przez Agencję Zatrudnienia, która następnie zleca temu pracownikowi wykonywania obowiązków na rzecz innego podmiotu, z którym ma ona podpisaną oddzielną umowę o współpracę.
Jak wygląda umowa o pracę tymczasową?
Podobnie, jak w przypadku zawierania umowy o pracę, pracownik tymczasowy także podpisuje ten rodzaj umowy, ale nie z docelowym pracodawcą, a z Agencją Zatrudnienia, która takiego pracownika użyta firmie, z którą współpracuje. Może to być umowa na czas określony lub na czas wykonywania określonej pracy.
Jedno należy tutaj zaznaczyć. Agencja Zatrudnienia ma prawo zatrudnić pracownika na podstawie umowy cywilno-prawnej, a nie umowy o pracę, z czego w wielu przypadkach korzysta.
Chcąc wykonywać pracę tymczasową, trzeba również zdawać sobie sprawę z ograniczeń, jakie z tego tytułu wynikają. Współpraca z pracodawcą, któremu pracownik jest poniekąd wypożyczany przez Agencję Zatrudnienia może trwać nie dłużej niż 18 miesięcy w ciąg 36 miesięcy. Inna sytuacja jest wtedy, gdy pracownik zastępuje innego pracownika w sposób ciągły. Wtedy taką umowę można podpisać na 36 miesięcy.
Jeżeli chodzi o wypowiedzenie, tutaj sprawa wygląda zupełnie inaczej niż podczas pracy na pełny etat. Jeżeli umowa podpisywana jest na krócej niż dwa tygodnie, pracownik ma prawo do 3 dni wypowiedzenia. W przypadku dłuższych umów, jest to jeden tydzień.
Pracownik tymczasowy chce iść na urlop – jakie ma prawa?
Podobnie, jak etatowy pracownik, tak samo pracownik tymczasowy ma prawo do urlopu, ale może on liczyć na o 2 dni mniej niż osoba mająca 10-letni staż. Pracownikowi cały czas przysługuje tyle samo dni urlopowych, niezależnie od posiadanego stażu, czyli 2 dni za każdy przepracowany miesiąc, czyli 24 dni w roku.
Aby możliwe było egzekwowanie prawa do urlopu, pracownik musi pracować dla jednego pracodawcy minimum przez miesiąc. W przypadku krótszych umów, okres współpracy z pracodawcą jest sumowany i wyliczana jest taka liczba, w jakiej faktycznie pracownik pozostała w stosunku pracy wobec pracodawcy.
Pracownik tymczasowy bez prawa do urlopu
Choć zaznaczyliśmy, że pracownik tymczasowy ma takie samo prawo do urlopu, jak pracownik etatowy, istnieją kruczki prawne, które mogą tę sytuację zmienić. Istnieje przepis, który zakazuje brania pracownikowi tymczasowemu urlopu przez pierwsze 6 miesięcy świadczenia usług na rzecz konkretnego pracodawcy. Oznacza to, że jeżeli pracownik będzie wykonywał pracę krócej niż przez 6 miesięcy, nie może ubiegać się o urlop.
Pracownik tymczasowy nie posiada również urlopu na żądanie, a to prawo zyskuje tylko wtedy, gdy dla jednego pracodawcy pracuje dłużej niż 6 miesięcy.
Praca tymczasowa a ciąża
Inne uprawnienia mają pracownice etatowe, a inne pracownice tymczasowe, jeżeli zajdą w ciążę. Podstawową różnicą jest to, że Agencja Zatrudnienia nie ma obowiązku przedłużyć umowy z kobietą ciężarną aż do dnia porodu. W każdej chwili może odmówić przedłużenia z nią umowy. Jedyne, na co może liczyć pracownica to zasiłek z ZUS aż do dnia porodu.
Jedyną sytuacją, w której Agencja Zatrudnienia nie może rozwiązać z ciężarną pracownicą tymczasową umowy jest podpisanie z nią umowy o pracę na czas przekraczający termin planowanego porodu. Dzięki temu, młodej mamie będzie przysługiwał również zasiłek macierzyński.